Ekonomisk plan

En kommentar
"Johan! Kan vi göra upp en ekonomisk plan?" 

Imorse väckte Doris även kallad monstret oss tidigt. Från 3-tiden fram till 7 krävde hon vår uppmärksamhet. Så kl.7 började vi titta på serier. En söndag. Det är väl bara att vänja sig. 

Någon som legat & gnagt här i mitt bakhuvud hela veckan är vår ekonomi. Vi lever gott utifrån våra förutsättningar. Vi gör det vi vill göra. Köper det mesta som vi vill köpa. Jag har aldrig lärt mig att hantera pengar. Pengar ger mig ångest och jag gråter väldigt ofta över pengar. Johan är tvärtom, allt löser sig. Vill vi något så gör vi det. Han lever nog mer här och nu. Jag planerar & funderar. Nu kanske det låter som att vi slösar mycket och ja det gör vi men vi sparar också. 
Nu till min oro. Föräldrapenning, sjukskrivning etc. och flytt. Klumpen i magen är stor. Därav min fråga till Johan imorse. Så efter att ha pratat ekonomi och hur vi INTE ska spendera våra pengar framöver känns det iaf lite bättre. Och om vi vill få ut fler föräldradagar så bör vi inte ta ut så många dagar i veckan och det är inte mycket pengar att spela på då. Jag kommer säkert fälla tårar flera gånger närmsta tiden men då tar vi ett nytt prat och han lugnar mig med att det löser sig. 
Nu ska jag ta tag i beräknande av föräldradagar och annat kring det som komma skall. Människor klarar av att vara hemma länge och skaffar fler barn så då borde vi också fixa detta. 
/ Maria. 

 
1 Anonym:

skriven

Det är sant att man inte har mycket pengar av föräldrar ledighet.Man får vara kreativ laga linssoppa m.m.Det handlar om att prioritera.Gå på klädbasarer Second hand är smart.Får märkeskläder till mitt barn för väldigt liten peng.Flytta ? Är det nåt ni kommer o spara hyra på ? Gå med i Öppna förskolor om du vill få tiden att gå + att träffa andra föräldrar.Kram och lycka till <3