När längtan blir lättare...

En kommentar

Påsk & ledighet. Otroligt skönt! Jag funderade på vad vi gjorde förra påsken men minns inte. Vi var säkert igång med något försök så därav kunde vi inte planera något. Den här påsken har vi planerat in så mycket vi bara kunnat. Förutom igår... då tog vi en cykeltur ner på stan. Spontant hamnade vi hos några vänner på bubbel & öl. Sedan cyklade vi hem för seriehäng. 

Började se ett par avsnitt, vaknar sedan upp ca 3 timmar senare, 22.45. Oj vad hände? Vi hade en ledig kväll ihop där vi också skulle finslipa det sista till bröllopet. Vi behövde nog sova, Johan sover än. 

I onsdags var jag tillbaks på kvinnohälsan. Det var dags att ta cellprov, något som blivit uppskjutet ett tag iom ivf-försök. Jag som är van att hänga på kvinnohälsan. Steg ändå in med klump i magen. Det där väntrummet är så välbekant för alla mina känslor. Jag är välbekant för dem. Medan jag väntar pratar jag dansshow med sjuksköterskan Ullis. Det gör mig lugn. Snart ropar Rea upp mitt namn. När jag kliver in inser jag att jag aldrig suttit i den stolen tidigare. Jag besöker mest läkarna på kvinnohälsan knappt barnmorskan. Rea & jag pratar på, jag tror hon märker att jag är spänd. "Hur har ni det där hemma?" frågar hon & tittar upp mellan mina ben. "Vi har det så bra! Pausen är så skön & så ska vi gifta oss" svarar jag. Rea lyser upp & vi fortsätter prata bröllop till vi är klara med cellprovet.

Jag hade tänkt kliva in, göra det som behövdes & sen åka till jobbet. Inte prata ivf, vi har en paus. Så sitter jag där... 
"Vi tänker nog dra igång efter sommaren" börjar jag. Sen kommer frågorna. Rea lyssnar och svarar. Jag trodde att vi var tvungna att välja mellan en återinföring av embryo eller ett helt nytt försök. Isf väljer vi ett helt nytt försök eftersom det kan ge ännu fler embryon till frysen. Jag såg det som en kostnadsfråga. Rea tar fram sin pärm och hittar ett papper där det står att ett återinförande ingår. Jaaaa!!!! Så vårt nästa försök slipper jag alla mediciner innan. Vi sätter in embryot i en naturlig cykel, vid min egen ägglossning. Hur underbart är inte det? 

Jag gick därifrån med ett lugn. Min paus från hormoner blir längre än vi tänkt. Nu kör vi ett bröllop, en underbar sommar & sen kickar vi igång hösten med ett nytt försök. 

Glad påsk! 
/ Maria 

 
1 Malin:

skriven

Håller tummarna för er! Mamma och pappa försökte i 6 år innan de fick mig... och efter det kom det ytterligare 3 småbröder med två års mellanrum på helt naturlig väg. Det liksom "lossnade" antar jag. Så nu är vi fyra barn som mamma aldrig vågade tro skulle komma. Som sagt, håller verkligen, verkligen tummarna för er! Izzy Judd har skrivit en bok om hennes och hennes mans IVF-resa (Dare To Dream) som släpps i sommar. Vet inte om det känns bra att läsa sånt eller om det bara är jobbigt men tänkte att jag tipsar i fall att...