amning med ersättning.

6 kommentarer
Syftet med bloggen var innan Otto att få skriva av sig och att dela med sig av vår kamp och resa. När Otto kom pratade vi om bloggen, ska vi ha den kvar? Vad ska den ha för syfte? 
Vi var överens om att ha den kvar. Som en humoristisk blogg om föräldraskapet. Men var är humorn? Jag såg mig själv som den trötta bloggande mamman som skämtar om det ena och det andra. Men istället blev jag den trötta, gråtande och gnällande mamman. Bloggen tjänar inte sitt syfte. Jag hoppas iofs att några av er drog lite på smilbandet efter Johans inlägg om bajs och pruttar. 
 
Det är tufft att vara mamma. Jag insåg igår att jag & Otto har besökt sjukhuset el. bvc varje vecka sen han kom, undantag för julveckan. Då blev han 12 veckor igår. Det har många gånger varit flera besök i veckan. Den här veckan skulle vi vila. Men vi är inte helt överens om hur måltiderna ska gå till. Jag vill ha lugna stunder där han äter till han är mätt. Otto vill något annat, skriker var 10:e sekund och många gånger avslutar vi utan att han är klar mest för att han är så arg. Så har det varit sista veckorna. Att bara säga det högt att jag inte orkar amma mer gjorde ont. Det är en känsla av misslyckande och att jag ger upp. Men jag har valt att undvika offentliga måltider då han bara skriker. Jag dömer ingen, vill/kan man inte amma så ska man inte göra det. Jag var bara så inställd på att jag skulle göra det. 
Jag ringde bvc för råd och fick då komma dit på viktkoll och samtal. Då visar det sig att Otto avviker från sin egen kurva igen. Efter lite tårar och stöd så kom de fram till att han ska få ersättning också. Så efter varje amning får han nu lite ersättning. Vi började igårkväll. Efter ett mål så somnade han i min famn och sov 2 timmar. Det har i stort sett aldrig hänt. Då bröt jag ihop. Tänk om han inte fått i sig tillräckligt? Tänk om han äntligen blivit ordentligt mätt. Hemska mamma som inte tänkt på det. Sen såg jag framför mig hur länge han skulle sova på natten. Men där fick jag tillbaka. I natt har han varit vaken mer än någonsin känns det som. Men jag hoppas att det blir bättre. Nu ska vi testa detta och se om våra måltider blir bättre. Jag ammar gärna ett tag till men om det inte funkar så gör jag allt jag behöver för Ottos skull. 
 
Så humorn om föräldraskapet får vänta lite. Även om vi skrattar en hel del också. 
// Maria 

 
1 Johanna:

skriven

Åh kära vän! Ask me, jag hade ju lika med Inez, hon var ju så arg för att hon inte blev mätt men vi körde ju ersättning fr start pga dålig viktuppgång. När hon var 2,5 månad gav jag upp ammandet,hon var så mkt mer nöjd med bara ersättningen. Du är fantastisk,glöm inte det❤️

2 Anonym:

skriven

Det är ju precis såna här tankar som är lika viktiga att dela med sig av! Saker man inte "borde" tänka och saker som verkar jobbigare och krångligare än man föreställt sig. Ärligt talat hur många små vykortsbebisar finns det i verkligheten med rosiga kinder och mysigt babyhull utan torra fläckar eller kräkrester och utan rivmärken i ansiktet från de små naglarna (klorna?) som är omöjliga att få fason på. Bebisar som ammar prick var 4:e timme med perfekt sugtag och utan att bli distraherade och släppa så fort uttorkad mamma tar en klunk vatten. Bebisar som rapar nöjt mot mammas axel och somnar sött mot bröstet som givetvis inte bultande värker av mjölkstockning... Som om man skulle vara den enda mamma som legat i sängen kl 03 med en bebis som bara tuggar på bröstet men viftar och gnäller så fort man tar bort det - och tänkt: nu ger jag upp det här, nu blir det flaskan.

Det viktiga är att försöka lära känna sitt eget barn och inte döma ut sig själv som lämplig förälder om man misslyckas på vägen. Hylla varje steg framåt utan att se bakåt och tänka att det borde man väl fattat. Du/ni vill Ottos bästa och kommer självkart hitta sätten att få honom nöjd. Det är ett ständigt experimenterande och ingen logik. Där nånstans kommer ni också att hitta humorn.

3 Anonym:

skriven

Självklart ska du amma så mycket eller så lite du vill. Att göra det som känns rätt brukar vara just rätt.

Det kan vara bra att känna till att ersättning är mer svårsmält och därmed mättande. Bebisar som får ersättning får heöt enkelt paltkoma.

Det betyder inte att bröstmjölken inte var tillräcklig. Ammande bebisar ammar inte var 4:e timme. Snarare 4 ggr i timmen dygnet runt. Eftersom bröstmjölk är så lättsmält behöver en ammande bebis amma mycket oftare än en bebis som får ersättning.

Båda sätten är bra. Välj det som känns rätt för dig!

Lisa

Svar: Tack ❤️
Maria Wallin

4 Anonym:

skriven

Humorn ser man endera när man är så fruktansvärt trött att man inte vet om man ska skratta eller gråta och man av någon outgrundlig anledning väljer att skratta eller när det gått tillräckligt långt tid (typ 1 år minst) och man tittar tillbaka på livet och olika händelser.

5 Ewa Dahlström:

skriven

Hejsan Maria och Johan och grattis till Otto. Läste nyss bloggen! Vill bara tala om att både Martina och Sanna har fått ersättning från början eftersom jag inte producerade någon mjölk överhuvudtaget själv. De har ju blivit rätt skapliga bägge två trots detta! :-) Lycka till!

Svar: Skapliga?! De är ju fantastiska. :)
Maria Wallin

6 Tomas:

skriven

Jag får gratulera till otto💓 Var nog mer än 1år sen jag läste bloggen. Å blev jätte glad när jag läste detta med allt kämpade som ni gjort. Så jäkla starka... Önskar er all lycka som komma skall. Mvh lillstugans N o V